Πόπη Καραμολέγκου
Παιδίατρος, επιμελήτρια

Ο έλεγχος των σφιγκτήρων είναι μία λειτουργία η οποία απαιτεί νευροαναπτυξιακή ανάπτυξη. Έτσι υπάρχουν τα κάτωθι στάδια εξέλιξης :

  • Τα βρέφη ουρούν με αντανακλαστικό μηχανισμό, δηλαδή η κύστη αδειάζει μόλις γεμίσει, χωρίς να απαιτηθεί η αναγνώριση της κατάστασης από τον εγκέφαλο.
  • Στις ηλικίες 1-2 χρ. παρατηρείται σταδιακή αύξηση της χωρητικότητας της ουροδόχου κύστεως και ωρίμανση της νευρικής οδού στους μετωπιαίους και βρεγματικούς λοβούς έτσι διαμορφώνεται η αίσθηση της πληρότητας της κύστεως.
  • Τα μικρά παιδιά των 2-3 χρ. κατακτούν εκούσια ούρηση ή αναστολή αυτής.
  • Και τα μεγαλύτερα 4-5 χρ. έχουν τον έλεγχο ως ενήλικες.

O έλεγχος των σφιγκτήρων αρχίζει με το νυκτερινό έλεγχο του εντέρου ακολουθεί ο ημερήσιος έλεγχος του εντέρου. Ακολουθεί ο ημερήσιος έλεγχος της κύστης και τελευταίος ακολουθεί ο νυκτερινός έλεγχος της κύστης.

Πολλοί είναι οι γονείς οι οποίοι νοιώθουν ανασφάλεια και αβεβαιότητα σχετικά με το πότε είναι ο κατάλληλος χρόνος για να αρχίσει η εκπαίδευση του παιδιού για τη χρήση της τουαλέτας. Ο έλεγχος των σφιγκτήρων είναι μία λειτουργία, η οποία αναπτύσσεται περίπου στην ηλικία των 2 χρόνων, και για τα αγόρια λίγο αργότερα. Έτσι λοιπόν η εκπαίδευση θα πρέπει να γίνεται σε αυτή την ηλικία, όμως θα πρέπει οι γονείς να αναζητήσουν τα «σημάδια» εκείνα στη συμπεριφορά του παιδιού τα οποία σηματοδοτούν την «εκπαιδευτική περίοδο».

Το παιδί μπορεί :

  • Να εκτελεί απλές οδηγίες
  • Αντιλαμβάνεται ότι η πάνα του είναι λερωμένη
  • Κατανοεί λέξεις σχετικές με τη διαδικασία της τουαλέτας
  • Ελέγχει τους σφιγκτήρες
  • Εκφράζει λεκτικά της επιθυμία να πάει τουαλέτα
  • Κρατά την πάνα στεγνή για 2 ώρες
  • Κάθεται στο δοχείο
  • Μπορεί να απομακρύνει τα ρούχα και τη πάνα του
  • Δείχνει ενδιαφέρον να χρησιμοποιήσει το δοχείο ή να φορέσει εσώρουχο

Επίσης θα αρχίσουμε να εκπαιδεύουμε το παιδί για την τουαλέτα, όταν και οι γονείς είναι έτοιμοι.

Οι γονείς είναι έτοιμοι, όταν μπορούν να αφιερώσουν χρόνο και ενέργεια για να ενδυναμώσουν το παιδί τους σε καθημερινή βάση για τουλάχιστον 3 μήνες.


Πώς πρέπει να προετοιμάσω το παιδί μου για την τουαλέτα ;

Αφήστε το παιδί σας να είναι παρόν όταν πηγαίνετε στο μπάνιο και δημιουργείστε αίσθημα ασφάλειας στο παιδί σας για το χώρο.

Η αξιοποίηση του «δοχείου αφόδευσης» είναι σημαντική. Πείτε στο παιδί ότι είναι δικό του και αφήστε να το παρατηρήσει, να το ακουμπήσει, να εξοικειωθεί μαζί του. Αφήστε το να καθίσει φορώντας τα ρούχα του και αφήστε το να σηκωθεί όποτε θέλει χωρίς να το πιέζεται να περνάει αρκετό χρόνο καθισμένο στο δοχείο. Αφού εξοικειωθεί να κάθεται με τα ρούχα, προσπαθήστε να καθίσει στο δοχείο χωρίς πάνα και ρούχα. Το επόμενο βήμα είναι να δείξετε στο παιδί πως χρησιμοποιείτε το δοχείο. Τοποθετήστε κόπρανα από μία λερωμένη πάνα στο δοχείο, ακολούθως αφήστε το παιδί να παρατηρήσει τη μεταφορά των κοπράνων στη τουαλέτα και επιτρέψτε του να τραβήξει το καζανάκι και να παρακολουθήσει την απομάκρυνση τους από τη λεκάνη.

Στη συνέχεια ξεκινήστε να εκπαιδεύετε το παιδί σας να πηγαίνει στη τουαλέτα. Φορέστε του χαλαρά ρούχα και εύκολα αφαιρούμενες πάνες. Βάλτε το παιδί στο δοχείο κάθε φορά που δείχνει ότι θέλει να πάει τουαλέτα, παρατηρώντας την αλλαγή στην έκφραση του προσώπου όταν αισθάνεται ότι θέλει να ουρήσει ή να κάνει κακά του ή μπορεί να σταματά τις δραστηριότητες του. Τα περισσότερα παιδιά νοιώθουν ότι θέλει να κάνει κακά του μία φορά τη ημέρα συνήθως μία ώρα μετά από γεύμα, και τα περισσότερα παιδιά θέλουν να ουρήσουν μία ώρα μετά από λήψη μεγάλης ποσότητας υγρών.

Επιπλέον μπορείτε να βάζετε το παιδί σας στο δοχείο σε σταθερά χρονικά διαστήματα, κάθε 11/2-2 ώρες.

Καθίστε μαζί του διαβάζοντας ή συζητώντας όταν είναι στο δοχείο βοηθώντας το να χαλαρώσει. Επιβράβευση είναι απαραίτητη και δεν εκφράζουμε απογοήτευση όταν το παιδί σου δεν ουρεί ή νιώθει την κίνηση του εντέρου του στο δοχείο νύχτας του παιδιού. Να είσαι υπομονετικός με το παιδί σου.

Όταν το παιδί σου έχει μάθει να χρησιμοποιεί το δοχείο νύχτας, το παιδί σου θα μπορεί να ξεκινήσει να χρησιμοποιεί το ειδικό κάθισμα της τουαλέτας.


Πόσο χρόνο χρειάζεται η εκπαίδευση του παιδιού ;

Απαιτείται διάστημα 3 μηνών κατά τη διάρκεια του οποίου πρέπει να είσθε υπομονετικοί και υποστηρικτικό. Μην τιμωρήσετε το παιδί όταν συμβεί «ατύχημα»

Υπάρχουν χρονικοί περίοδοι οι οποίοι είναι αγχογόνοι και δύσκολοι, π.χ. όταν είμαστε εκτός της μόνιμης κατοικίας, όταν γεννιέται ένα ακόμη παιδί, στην αλλαγή από τη κούνια στο κρεβάτι, όταν αλλάζουμε σπίτι, όταν το παιδί είναι άρρωστο. Άρα είναι σημαντικό για την επιτυχία της εκπαίδευσης του παιδιού, να υπάρχει σταθερό και ασφαλές περιβάλλον.

Πηγή: "Λόγια Παιδαγωγών Και... Όχι Μόνο"

Θεματικές Ενότητες

Επισκέπτες

Έχουμε 9 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube