12ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Προσχολικής Αγωγής - Εισηγήτρια: Δρ. Κατερίνα Μανιαδάκη

Ευρετήριο Άρθρου
12ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Προσχολικής Αγωγής
Εισηγητής: Πετρογιάννης Κωνσταντίνος
Εισηγητής: Σαραβελάκης Κώστας
Εισηγητής: Μαλαπέρδας Κωνσταντίνος
Εισηγήτρια: Σχίζα Μελπομένη
Εισηγήτρια: Νικηταΐδου Ευφροσύνη
Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης
Εισηγητής: Δρ. Κάκουρος Ευθύμιος
Εισηγήτρια: Δρ. Κατερίνα Μανιαδάκη
Εισηγήτρια: Κάρολα Folle-Αλέπη
Εισηγητής: Καλιανιώτης Κωνσταντίνος
Εισηγήτρια: Γερμπανά Ειρήνη
Όλες οι Σελίδες

Δρ. Μανιαδάκη ΚατερίναΔρ. Μανιαδάκη Κατερίνα
Ψυχολόγος, Επίκουρη Καθηγήτρια ΑΤΕΙ Αθήνας

Τεχνικές τροποποίησης δυσλειτουργικών μορφών συμπεριφοράς
στα πλαίσια της προσχολικής αγωγής

  Στα πλαίσια της προσχολικής αγωγής συχνά εκδηλώνονται μορφές συμπεριφοράς που συστηματικά δυσκολεύουν ένα παιδί να επικοινωνεί αποτελεσματικά με τους άλλους ανθρώπους και να συνεργάζεται αρμονικά μαζί τους. Τα νήπια συχνά αρπάζουν το ένα το παιχνίδι του άλλου, δεν περιμένουν τη σειρά τους, χτυπάνε ή κλωτσάνε το ένα το άλλο, γκρινιάζουν και μπορεί να γίνουν αντιδραστικά και να εκδηλώνουν μειωμένη διάθεση συνεργασίας. Αυτές οι δυσλειτουργικές μορφές συμπεριφοράς μπορεί να δηλώνουν προσπάθεια προσέλκυσης της προσοχής, ή να οφείλονται σε μίμηση λανθασμένου προτύπου, σε λανθασμένους χειρισμούς εκ μέρους των ενηλίκων ή στην ύπαρξη κάποιας αναπτυξιακής διαταραχής στο παιδί. Σε κάθε περίπτωση, οι περισσότερες από αυτές τις δυσκολίες σχετίζονται με μειωμένο αυτοέλεγχο.

  Στην παρούσα εισήγηση παρουσιάζονται τεχνικές που απορρέουν από τη θεωρία της συμπεριφοράς και οι οποίες στοχεύουν: α) στη λειτουργική ανάλυση των δυσλειτουργικών μορφών συμπεριφοράς, η οποία μπορεί να οδηγήσει στην καλύτερη κατανόηση των παραγόντων που τις ευνοούν, β) στην τροποποίηση δυσλειτουργικών μορφών συμπεριφοράς στην προσχολική ηλικία, γ) στην ανάπτυξη επιθυμητών μορφών συμπεριφοράς που δεν υπάρχουν στο ρεπερτόριο του παιδιού και δ) στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοελέγχου.

   Επισημαίνεται ότι οι τεχνικές αυτές μπορούν να εφαρμοστού τόσο σε περιπτώσεις δυσλειτουργικής συμπεριφοράς στα πλαίσια της τυπικής ανάπτυξης όσο και σε περιπτώσεις παιδιών με αναπτυξιακές δυσκολίες. Σε αυτή την περίπτωση ωστόσο είναι απαραίτητη η συνεργασία του παιδαγωγού με κάποιον ειδικό. Επίσης, τονίζεται η ανάγκη εφαρμογής των τεχνικών αυτών με σεβασμό στις ιδιαιτερότητες και την προσωπικότητα του κάθε παιδιού.



Επισκέπτες

Έχουμε 19 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube