12ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Προσχολικής Αγωγής - Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης

Ευρετήριο Άρθρου
12ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Προσχολικής Αγωγής
Εισηγητής: Πετρογιάννης Κωνσταντίνος
Εισηγητής: Σαραβελάκης Κώστας
Εισηγητής: Μαλαπέρδας Κωνσταντίνος
Εισηγήτρια: Σχίζα Μελπομένη
Εισηγήτρια: Νικηταΐδου Ευφροσύνη
Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης
Εισηγητής: Δρ. Κάκουρος Ευθύμιος
Εισηγήτρια: Δρ. Κατερίνα Μανιαδάκη
Εισηγήτρια: Κάρολα Folle-Αλέπη
Εισηγητής: Καλιανιώτης Κωνσταντίνος
Εισηγήτρια: Γερμπανά Ειρήνη
Όλες οι Σελίδες

Χρυσαφίδης ΚώσταςΧρυσαφίδης Κώστας
τ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών ΤΕΑΠΗ

Ο ρόλος της Προσχολικής Αγωγής στην εποχή της οικονομικής κρίσης
Η σημασία της ψυχικής ενδυνάμωσης των νηπίων

  Το σχολείο ως κοινωνικός θεσμός έχει αποστολή να συμβάλει στη μορφωτική διαδικασία των παιδιών, στοχεύοντας στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους σε νοητικό, συναισθηματικό και ψυχοκινητικό πλαίσιο. Σ΄ αυτή του την προσπάθεια έχει υποχρέωση να αφουγκράζεται τα μηνύματα των καιρών, ώστε να αναπτύσσει τις στρατηγικές εκείνες που θα συμβάλουν στην ολοκλήρωση του έργου του.

  Αποτελεί υποχρέωση του σχολείου να αξιολογεί τις εκάστοτε συνθήκες, επαναπροσδιορίζοντας τις προτεραιότητες και διαμορφώνοντας νέες προοπτικές και ζητούμενα. Η εποχή μας αποτελεί μια ιδιαίτερα προκλητική περίοδο που χαρακτηρίζεται από τις συνθήκες που διαμορφώνουν τα δεδομένα της εποχής της μετανεωτερικότητας. Για το ελληνικό σχολείο η πρόκληση των συνθηκών που διαμορφώνει η μετανεωτερικότητα συνδέεται και με τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης που ταλανίζει ιδιαίτερα την ελληνική κοινωνία.

  Η επανάληψη περιόδων που έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά είναι επόμενο να επηρεάζει τη διαμόρφωση της συμπεριφοράς των ατόμων και συνεπώς θα πρέπει να περιμένουμε ότι μπορούν να εμφανίζονται καταστάσεις με κοινά στοιχεία. Θα πρέπει συνεπώς να περιμένουμε ότι, παιδιά της προσχολικής ηλικίας της σημερινής εποχής ενδέχεται να εμφανίζουν μορφές συμπεριφοράς ανάλογες με αυτές παιδιών της περιόδου της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης του 1929. Στοιχεία για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας της περιόδου εκείνης μπορούμε να συλλέξουμε από σχετική έρευνα του πανεπιστημίου του Berkeley, όπου γίνεται λόγος για προσωπικότητες ευπρόσβλητες σε καταστάσεις ελλιπούς σταθερότητας, συναισθηματικής φόρτισης και οικογενειακών προβλημάτων.

  Το σχολείο και στην περίπτωσή μας η βαθμίδα της Προσχολικής Αγωγής μπορεί να παρέμβει αποτρεπτικά στην επανάληψη των ίδιων χαρακτηριστικών της προσωπικότητας των παιδιών σε περιπτώσεις βίωσης παρόμοιων κοινωνικών καταστάσεων. Η απάντηση μπορεί να βρεθεί στην προσπάθεια μιας συναισθηματικής στήριξης των παιδιών.

Ο στόχος αυτός μπορεί να επιτευχθεί προς τρεις κατευθύνσεις:

  • Δίνοντας έμφαση στην διαμόρφωση ενός ήρεμου μαθησιακού κλίματος,
  • Διαμορφώνοντας συνθήκες καλλιέργειας της συνεργατικότητας και
  • Ενισχύοντας την αυτοεκτίμηση των παιδιών.

  Θα πρέπει τα παιδιά να έχουν την ευκαιρία να ασχολούνται με φαινόμενα και καταστάσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες, τους προβληματισμούς και τα ενδιαφέροντά τους, να βιώνουν συνθήκες κοινής δράσης με τους συμμαθητές τους, κάτι που ενισχύει την ανάγκη για συμπαράσταση και να ασχολούνται με την επίλυση προσωπικών θεμάτων, συμμετέχοντας ενεργά στη διαμόρφωση της πορείας δράσης.

  Στην προσπάθεια αυτή του σχολείου είναι απαραίτητη και η συμμετοχή της οικογένειας, ώστε να διαμορφώνεται ένα κλίμα συντονισμού και αλληλοβοήθειας των δυο βασικών πόλων στο τρίγωνο σχολείο – οικογένεια – παιδί.



Επισκέπτες

Έχουμε 19 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube