12ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Προσχολικής Αγωγής - Εισηγητής: Μαλαπέρδας Κωνσταντίνος

Ευρετήριο Άρθρου
12ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Προσχολικής Αγωγής
Εισηγητής: Πετρογιάννης Κωνσταντίνος
Εισηγητής: Σαραβελάκης Κώστας
Εισηγητής: Μαλαπέρδας Κωνσταντίνος
Εισηγήτρια: Σχίζα Μελπομένη
Εισηγήτρια: Νικηταΐδου Ευφροσύνη
Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης
Εισηγητής: Δρ. Κάκουρος Ευθύμιος
Εισηγήτρια: Δρ. Κατερίνα Μανιαδάκη
Εισηγήτρια: Κάρολα Folle-Αλέπη
Εισηγητής: Καλιανιώτης Κωνσταντίνος
Εισηγήτρια: Γερμπανά Ειρήνη
Όλες οι Σελίδες

Μαλαπέρδας ΚωνσταντίνοςΜαλαπέρδας Κωνσταντίνος
Λογοθεραπευτής Mcs Ειδική Αγωγή
Επιστημονικός Συνεργάτης ΑΤΕΙ Καλαμάτας

Πρώιμη Λογοθεραπευτική παρέμβαση σε Παιδιά με βαρηκοΐα και κώφωση

  H σημασία της πρώιμης παρέμβασης σε παιδιά με βαρηκοΐα έχει αναγνωριστεί από την αρχή της εκπαίδευσης των κωφών παιδιών ήδη από τον 16ο αιώνα, αλλά και μετέπειτα από πληθώρα ερευνητών και στις δύο όχθες του Ατλαντικού.

  Σύμφωνα με υπολογισμούς και στατιστικά στοιχεία τα κωφά/βαρήκοα παιδιά σχολικής ηλικίας στην Ελλάδα πρέπει να είναι 1.500-2.000 περίπου, κατανεμημένα σε ειδικά σχολεία, ειδικές τάξεις αλλά και στη Γενική Εκπαίδευση (Λαμπροπούλου, 2003). Ωστόσο ως πληθυσμιακή ομάδα δεν μπορούν να αντιμετωπισθούν ενιαία μιας και διαφοροποιούνται σημαντικά από διάφορους παράγοντες όπως τύπος, βαθμός, χρόνος έναρξης, εξέλιξη κ.α. στοιχεία της βαρηκοΐας.

  Όσον αφορά στην παρέμβαση για να είναι αποτελεσματική πρέπει και η διάγνωση να είναι ακριβής και άμεση. Η έγκαιρη παρέμβαση (ακουστική ενίσχυση, Λογοθεραπεία) έχει σημαντική επίδραση στην ανάπτυξη των ικανοτήτων επικοινωνίας του παιδιού. Σήμερα ενώ η εξέλιξη της διάγνωσης είναι σημαντική τα προγράμματα παρέμβασης αδυνατούν να ακολουθήσουν.

  Τα προγράμματα παρέμβασης για παιδιά με ειδικές ανάγκες αφορούν δύο ηλικιακές ομάδες, τη βρεφική ηλικία, από 0-3 χρόνων οπότε η επικέντρωση στην οικογένεια, τη συμβουλευτική και την καθοδήγησή της έχει ιδιαίτερη σημασία και τη νηπιακή ηλικία δηλαδή από 3-6 χρόνων όπου αποτελεί περίοδο ζωτικής σημασίας για την μετέπειτα εξέλιξη του ατόμου και της οικογένειας του σε όλους τους τομείς και όχι μόνο τους στείρα μαθησιακούς.

  Στην περίπτωση μιας σωστής και έγκαιρης παρέμβασης με τα κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα, τα παιδιά με κώφωση θα μπορούν να συμβαδίζουν με τους υπόλοιπους συμμαθητές τους (Moeller, 2000· Yoshinaga-Itano, 2003). Η πρώιμη παρέμβαση πρέπει να στηρίζεται στις ικανότητες και δυνατότητες του ατόμου και όχι στις, ούτως η άλλως, υπάρχουσες αδυναμίες του τόσο σε επίπεδο λόγου όσο και σε επίπεδο ομιλίας ανάλογα με την δυσκολία του και το επίπεδο της.

  Ομοίως μπορούμε να χωρίσουμε σε δύο βασικές κατηγορίες τη λογοθεραπευτική αγωγή, στην πρώιμη αγωγή, όπου έγινε έγκαιρη διάγνωση και προσπάθεια αποκατάστασης και στην αργοπορημένη. Στην πρώτη ασχολούμαστε με τη συμβουλευτική και την αύξηση των ακουστικών ερεθισμάτων που δέχεται αλλά και διακρίνει το παιδί καθώς και τη βελτίωση του ρυθμού και της προσωδίας της ομιλίας του με στόχο την αύξηση της καταληπτότητας του παιδιού. Στην αργοπορημένη θα πρέπει να ακολουθηθεί μία σειρά διαδικασιών όπως ακουστική εξάσκηση, διόρθωση άρθρωσης, ανάπτυξη λεξιλογίου εκφοράς και κατανόησης καθώς και υποστήριξη στο άτομο, την οικογένεια και την διεπιστημονική ομάδα.

  Τέλος δεν πρέπει να παραβλέπουμε μια σειρά από διαδικασίες, δραστηριότητες και τεχνικές σημαντικές και για τον εκπαιδευτικό, που μπορούν να προετοιμάσουν το σχολείο και τους μετέχοντες σε αυτό, για την ένταξη και αντιμετώπιση ενός μαθητή με προβλήματα ακοής, όπως είναι η σωστή ενημέρωση, οι παρεμβάσεις στην τάξη π.χ. αύξηση της ηχομόνωσης με απλές τεχνικές, μείωση των θορύβων, η διάταξη των θρανίων των μαθητών (οπτική επαφή με το δάσκαλο) και η δόμηση του μαθήματος και της συμπεριφοράς του εκπαιδευτικού και εν γένει της σχολικής κοινότητας εντός και εκτός τάξης με τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνει και με αυτόν τον τρόπο τον μαθητή με διαταραχές ακοής.



Επισκέπτες

Έχουμε 19 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube