12ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Προσχολικής Αγωγής - Εισηγήτρια: Γερμπανά Ειρήνη

Ευρετήριο Άρθρου
12ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Προσχολικής Αγωγής
Εισηγητής: Πετρογιάννης Κωνσταντίνος
Εισηγητής: Σαραβελάκης Κώστας
Εισηγητής: Μαλαπέρδας Κωνσταντίνος
Εισηγήτρια: Σχίζα Μελπομένη
Εισηγήτρια: Νικηταΐδου Ευφροσύνη
Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης
Εισηγητής: Δρ. Κάκουρος Ευθύμιος
Εισηγήτρια: Δρ. Κατερίνα Μανιαδάκη
Εισηγήτρια: Κάρολα Folle-Αλέπη
Εισηγητής: Καλιανιώτης Κωνσταντίνος
Εισηγήτρια: Γερμπανά Ειρήνη
Όλες οι Σελίδες

Γερμπανά ΕιρήνηΓερμπανά Ειρήνη
B.Sc., M.Sc. Εργαστηριακός συνεργάτης Τμήματος Λογοθεραπείας,
ΑΤΕΙ Καλαμάτας

«Η έγκαιρη λογοθεραπευτική παρέμβαση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας
με σκοπό τη φυσιολογική εξέλιξη του φωνολογικού τους συστήματος»

  Η έγκαιρη λογοθεραπευτική παρέμβαση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι πολύ σημαντική για την πρόληψη ή αποκατάσταση δυσκολιών στο φωνολογικό τους σύστημα.

  Στην προσχολική ηλικία υπάρχει ραγδαία πρόοδος σε όλους τους τομείς της γλώσσας. Όταν αναφερόμαστε στο λόγο ή γλώσσα εννοούμε ένα σύνολο επιμέρους στοιχείων που λειτουργούν συμπληρωματικά το ένα με το άλλο. Τα στοιχεία αυτά είναι σημασιολογικά, μορφολογικά, συντακτικά, φωνητικά (αρθρωτική, ακουστική, αντιληπτική), φωνολογικά και πραγματολογικά. Η φωνολογία συγκεκριμένα ασχολείται με τα φωνήματα, με το πώς αυτά διαφέρουν μεταξύ τους, πως οποιαδήποτε αντικατάστασή τους επιφέρει αλλαγή στο νόημα των λέξεων αλλά και με τους κανόνες που περιγράφουν τους περιορισμούς που έχει η κάθε γλώσσα. Η άρθρωση (αρθρωτική φωνητική) είναι μία σειρά από σύνθετες κινήσεις. Η προϋπόθεση για ακριβή άρθρωση βασίζεται στην επακριβή τοποθέτηση, αλληλουχία, συγχρονισμό, ορθή κατεύθυνση και δύναμη των αρθρωτών. Όλα αυτά συμβαίνουν ταυτόχρονα με την ακριβή μεταβολή της ροής του αέρα, την έναρξη ή διακοπή της φώνησης και την υπερωιοφαρυγγική δραστηριότητα Έτσι, στη διαταραχή άρθρωσης, το παιδί διαλέγει το σωστό φώνημα αλλά το προφέρει λάθος, λόγω ανεπάρκειας του μηχανισμού άρθρωσης, ενώ στη φωνολογική διαταραχή το παιδί διαλέγει λάθος φώνημα για να χρησιμοποιήσει.

  Στην προσχολική ηλικία η προφορά των φθόγγων και η άρθρωση αναπτύσσονται ταχύτατα και ολοκληρώνονται νωρίς. Ενώ μέχρι τα 2 έτη τα παιδιά προφέρουν καθαρά μόνο το 32% των φθόγγων, στην προσχολική ηλικία η πρόοδος είναι ακόμα μεγαλύτερη. Η ηλικία στην οποία το παιδί θα πρέπει να εκφέρει τον κάθε ήχο καθορίζεται από τις λεγόμενες αναπτυξιακές νόρμες για φωνήματα και συμπλέγματα. Η ανάπτυξη της ομιλίας ποικίλλει από άτομο σε άτομο, ωστόσο υπάρχουν κάποια τυπικά στάδια από τα οποία περνούν τα παιδιά, αλλά εάν υπάρχει αισθητή απόκλιση υποπτευόμαστε διαταραχή ή καθυστέρηση της ομιλίας.

  Ένας πολύ σημαντικός λόγος που πρέπει να γίνεται έγκαιρη λογοθεραπευτική παρέμβαση είναι η πρόληψη των συνεπειών των αρθρωτικών και φωνολογικών δυσκολιών. Σ’ ένα παιδί προσχολικής ηλικίας, η παρουσία πολλών λανθασμένων εκφορών, καθιστά την ομιλία του ακατανόητη. Οι γύρω του τού ζητούν να επαναλαμβάνει τα όσα λέει, με αποτέλεσμα το παιδί να εκνευρίζεται, να κλείνεται στον εαυτό του, ή να μιλάει μόνο σε όσους το καταλαβαίνουν και ανταποκρίνονται σε αυτά που λέει. Σύμφωνα με διεθνή βιβλιογραφία, το 60% των παιδιών που παρουσίασε δυσκολίες στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας παρουσίασε δυσκολίες και στη γραφή, ανάγνωση, ορθογραφία και στα μαθηματικά. Το φωνολογικό σύστημα είναι πολύ σημαντικό όταν αναφερόμαστε στις ικανότητες γραφής και ανάγνωσης. Η ανεπαρκής ανάπτυξή του δεν επιτρέπει στο παιδί να αντιληφθεί τις πληροφορίες ακριβώς, να κατανοήσει τις λέξεις και τη σημασία τους. Οι δυσκολίες αυτές δεν επηρεάζουν μόνο την εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και την ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού και την ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων. Τα παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες αντιμετωπίζουν συχνότερα εκφοβισμό και αρνητικά σχόλια από άλλα παιδιά, εν μέρει εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο μιλούν, αλλά και επειδή συχνά δεν διαθέτουν τις ικανότητες να διαπραγματευτούν κοινωνικές καταστάσεις. Επιπλέον, τα περισσότερα παιδιά με προβλήματα λόγου και ομιλίας, χωρίς την έγκαιρη και σωστή βοήθεια, έχουν φτωχά εκπαιδευτικά αποτελέσματα, οδηγώντας σε χαμηλή επαγγελματική απασχόληση. Οι επικοινωνιακές δεξιότητες, η γνώση γραφής, ανάγνωσης και υπολογιστών αποτελούν σημαντικά προαπαιτούμενα για την εύρεση εργασίας.

  Είναι πολύ σημαντικό επίσης να αναφερθεί ότι οι βρεφονηπιαγωγοί των παιδιών που αντιμετωπίζουν κάποια διαταραχή λόγου ή ομιλίας κατέχουν σημαντικό ρόλο στη διαγνωστική, θεραπευτική διαδικασία και στη διαδικασία γενίκευσης. Παρατηρούν το παιδί στις διάφορες αλληλεπιδράσεις του με τους συνομήλικούς του, την αντίδρασή του όταν βρίσκεται υπό πίεση, σε διάφορες δραστηριότητες. Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να υπάρχει συνεχής επικοινωνία με τον λογοθεραπευτή.



Επισκέπτες

Έχουμε 38 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube