Ευρετήριο Άρθρου
11ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Κέρκυρας
Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης
Εισηγήτρια: Λιακάκη Σωτηρία
Εισηγητής: Ευθύμιος Κάκουρος
Εισηγήτρια: Κατερίνα Μανιαδάκη
Εισηγητής: Κων/νος Πετρογιάννης
Εισηγήτρια: Νικηταϊδου Ευφροσύνη
Εισηγήτρια: Νατάσα Φιλιππουπολίτη
Εισηγητές: Κόνσολας-Καμπουροπούλου-Παναγιωτοπούλου
Εισηγήτρια: Ξένια Καλογεροπούλου
Εισηγήτρια: Ευγενία Θεοδότου
Εισηγητές: Μάντζιου-Βαραγγούλη
Εισηγήτρια: Θωμαΐς Καπουλίτσα
Εισηγήτρια: Όλγα Λιάγκου
Όλες οι Σελίδες

Λιακάκη Σωτηρία
Διδάκτωρ Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Raris Ouest Nanterre La Defense

«Η προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα στην Ελλάδα ως δημόσια πολιτική και ως δικαίωμα»

  Στην παρούσα εισήγηση θα επιχειρήσουμε μια συνοπτική παρουσίαση της προσχολικής εκπαίδευσης και φροντίδας στην Ελλάδα ως «δημόσιας πολιτικής». Η διερεύνηση των ποιοτικών και των ποσοτικών χαρακτηριστικών της τελευταίας υποδεικνύουν τη σημασία όχι μόνο του ρόλου του θεσμικού πλαισίου αλλά και της λειτουργίας του διοικητικού μηχανισμού, καθοριστικού παράγοντα για τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση μιας μακροπρόθεσμης πολιτικής με πολλαπλασιαστικά οφέλη για το μέλλον.

  Η εισήγησή θα επιμείνει σε τρεις άξονες: Πρώτον, θα επιχειρήσουμε να αποτυπώσουμε τις βασικές παραμέτρους σύμφωνα με τις οποίες διαμορφώνεται η πολιτική για την προσχολική ηλικία στην Ελλάδα, πολιτική που οφείλει να συνδυάζει τον κοινωνικό με τον παιδαγωγικό χαρακτήρα μιας τέτοιας προσπάθειας. Η παρουσία εμμενουσών «ιδεών», η νομική διάσταση της ανηλικότητας, η προσχολική ηλικία ως αναλυτική κατηγορία με βαρύνουσα σημασία και ο ρόλος της οικογένειας αναδεικνύονται εδώ ως εκείνες οι μεταβλητές που εν πολλοίς επικαθορίζουν το «χάσμα υλοποίησης» που συναντάται σε δημόσιες πολιτικές που σχετίζονται με το φύλο, κυρίως στη Νότια Ευρώπη.

  Δεύτερον, ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στην τριπλή διάσταση του προαναφερόμενου χάσματος υλοποίησης, έτσι ώστε να αναδειχθούν οι αντιφάσεις και οι ασυγχρονίες μεταξύ της κανονιστικότητας των νόμων που ρυθμίζουν την προσχολική φροντίδα και εκπαίδευση και της πραγματικότητας της εφαρμογής τους.

  Τρίτον, οι δύο προηγούμενοι άξονες θα μας επιτρέψουν να προσεγγίσουμε την προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα ως «δικαίωμα». Θα σταθούμε δηλαδή στις έννοιες της δικαιοσύνης και της ισότητας ως αξίες που εμπεριέχονται και αντανακλώνται στα μακροπρόθεσμα οφέλη της υψηλής ποιότητας προσχολικής αγωγής, αποδίδοντάς της τα αντισταθμιστικά και εξισορροπητικά χαρακτηριστικά μιας δημόσιας πολιτικής «προληπτικής» χρησιμότητας. Αξίες, επίσης, στη βάση των οποίων μπορεί να θεμελιωθεί ένα γνήσια δημοκρατικό μοντέλο προσχολικής εκπαίδευσης και φροντίδας.



Επισκέπτες

Έχουμε 27 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube