Ευρετήριο Άρθρου
11ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Κέρκυρας
Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης
Εισηγήτρια: Λιακάκη Σωτηρία
Εισηγητής: Ευθύμιος Κάκουρος
Εισηγήτρια: Κατερίνα Μανιαδάκη
Εισηγητής: Κων/νος Πετρογιάννης
Εισηγήτρια: Νικηταϊδου Ευφροσύνη
Εισηγήτρια: Νατάσα Φιλιππουπολίτη
Εισηγητές: Κόνσολας-Καμπουροπούλου-Παναγιωτοπούλου
Εισηγήτρια: Ξένια Καλογεροπούλου
Εισηγήτρια: Ευγενία Θεοδότου
Εισηγητές: Μάντζιου-Βαραγγούλη
Εισηγήτρια: Θωμαΐς Καπουλίτσα
Εισηγήτρια: Όλγα Λιάγκου
Όλες οι Σελίδες

Όλγα Λιάγκου,
Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας
Εργαστηριακός Συνεργάτης Τμήματος Προσχολικής Αγωγής, ΤΕΙ Αθήνας

«MUNTING NAYON, πολιτισμικό σχολείο. Μια εμψυχωτική παρέμβαση με στόχο την ενίσχυση της επικοινωνιακής ικανότητας στα ελληνικά, από παιδιά μεταναστών»

   Πρόκειται για την παρουσίαση μιας εμψυχωτικής παρέμβασης που έγινε στο αυτοδιαχειριζόμενο προσχολικό κέντρο Munting Nayon (ανήκει στο σύλλογο των φιλιππινέζων μεταναστών στην Ελλάδα), με στόχο την ενίσχυση της επικοινωνιακής ικανότητας των παιδιών στα ελληνικά, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ένα πλαίσιο που σέβεται κι αναγνωρίζει τις μητρικές γλώσσες, τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά, τις εθνικές ταυτότητες των παιδιών (εξυπηρετούνται σε αυτό παιδιά μεταναστών διαφόρων εθνικοτήτων, που ζουν στη χώρα μας).

  Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν επιλέχθηκαν με βάση τα ενδιαφέροντα, τις ανάγκες, και τις δυνατότητες και των παιδιών, ενώ παράλληλα δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή ώστε να καλύπτουν όλους τους τομείς ανάπτυξης των παιδιών.

  Η παρέμβαση είχε τη μορφή έρευνας- δράσης, χρησιμοποίησε τη μέθοδο της τήρησης ημερολογίου, η οποία επιτρέπει διαδικασίες αναστοχασμού, ενώ παράλληλα εφαρμόστηκε διαμορφωτική αξιολόγηση.

  Οι σκοποί και οι στόχοι της παρέμβασης διαμορφώθηκαν με βάση τα θεωρητικά δεδομένα σχετικά με την ανάπτυξη της γλώσσας και της σχέσης της με τη νοητική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού, την εξέλιξη της διγλωσσίας στην προσχολική ηλικία, τη σημασία της μητρικής γλώσσας, τις κατευθύνσεις του ΔΕΠΠΣ (Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών) για την «προώθηση του εγγραματισμού όλων των παιδιών», τη σημασία της αξιοποίησης των περιστάσεων επικοινωνίας και της επικοινωνιακής προσέγγισης της γλώσσας.

   Η εφαρμογή που παρουσιάζεται αποδεικνύει ότι η εμψύχωση, μέσα από τον κοινωνικο-πολιτισμικό της ρόλο, μπορεί να οδηγήσει σε αποτελεσματικές εκπαιδευτικές πρακτικές σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα, εφόσον βασίζεται στην παραδοχή ότι για την ακαδημαϊκή επιτυχία των δίγλωσσων μαθητών αποφασιστικό ρόλο παίζει η ενδυνάμωση της ταυτότητάς τους (Cummins, 2005).

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Baker, C. (2001). Εισαγωγή στη Διγλωσσία και τη Δίγλωσση Εκπαίδευση. Αθήνα, Gutenberg
Cummins, J. (2005). Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την ενδυνάμωση σε μια Κοινωνία της Ετερότητας. Αθήνα, Gutenberg
Γαβριηλίδου, Ζ., (2007). Χειρισμός διγλωσσίας στην τάξη. Σημειώσεις Ενισχυτικά προγράμματα για τη γλώσσα και τα μαθηματικά. Αλεξανδρούπολη, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο
Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π., Μπασαγιάννη, Ε. Οδηγός Νηπιαγωγού, Εκπαιδευτικοί Σχεδιασμοί Δημιουργικά Περιβάλλοντα Μάθησης. ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα
ΔΕΠΠΣ. Ανακτήθηκε Νοέμβριος 23, 2008. Στο Δικτυακό Τόπο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ιστοσελίδα: http://www.pi-schools.gr/programs/depps/
Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κινήματος «Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι». Διακήρυξη. Ανακτήθηκε Νοέμβριος 16, 2010. Στο Δικτυακό Τόπο http://diaforetikotita.blogspot.com/
Ιορδανίδου, Α., Σφυρόερα, Μ., (2007). Η Επικοινωνιακή Προσέγγιση του Γλωσσικού Μαθήματος, Κλειδιά και Αντικλείδια. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Καραντζόλα, Ελ., (2009). Διγλωσσία και διαπολιτισμικότητα: συγκλίσεις και Αποκλίσεις. Ανακτήθηκε Μάρτιος 24, 2009. Στο δικτυακό τόπο http://6dim-diap-elefth.thess.sch.gr/Greek/Diapolitismiki_Ekpaidefsi/EishghseisDiapolEkp shs/EishghseisDiapolEkpshs1998/diglossia_kia_diapolitismikotita.pdf
Ρεκαλίδου, Γ. (2008). Αρχικός Σχεδιασμός. Σημειώσεις. Πρακτική Κατάρτιση Μεταπτυχιακών Φοιτητών ΔΔΠΜΣ. Αλεξανδρούπολη, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο.
Σφυρόερα, Μ., (2007). Σημειώσεις για την Κοινωνικοπολιτισμική Εμψύχωση. Αλεξανδρούπολη, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο
Φραγκουδάκη, Α., (2007). Γλώσσα του σπιτιού και γλώσσα του σχολείου, Κλειδιά και Αντικλείδια. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών



Επισκέπτες

Έχουμε 30 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube