Ευρετήριο Άρθρου
11ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Κέρκυρας
Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης
Εισηγήτρια: Λιακάκη Σωτηρία
Εισηγητής: Ευθύμιος Κάκουρος
Εισηγήτρια: Κατερίνα Μανιαδάκη
Εισηγητής: Κων/νος Πετρογιάννης
Εισηγήτρια: Νικηταϊδου Ευφροσύνη
Εισηγήτρια: Νατάσα Φιλιππουπολίτη
Εισηγητές: Κόνσολας-Καμπουροπούλου-Παναγιωτοπούλου
Εισηγήτρια: Ξένια Καλογεροπούλου
Εισηγήτρια: Ευγενία Θεοδότου
Εισηγητές: Μάντζιου-Βαραγγούλη
Εισηγήτρια: Θωμαΐς Καπουλίτσα
Εισηγήτρια: Όλγα Λιάγκου
Όλες οι Σελίδες

Τούλα Μάντζιου,Καθηγήτρια Τμήματος Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Ηπείρου
Μαρία Βαραγκούλη,Βρεφονηπιαγωγός,Εργαστηριακός Συνεργάτης Τμήματος Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ Ηπείρου

«Εμπειρικά δεδομένα και πολιτιστικά χαρακτηριστικά της συναλλαγής μεταξύ παιδαγωγού και παιδιού προσχολικής ηλικίας»

   Ένας διαρκώς αυξανόμενος αριθμός ερευνών καταγράφει τη σημασία και αναδεικνύει τις δυσκολίες που παρατηρούνται αφενός στη συναλλαγή μεταξύ των παιδαγωγών και παιδιών, αφετέρου στις χρησιμοποιούμενες πρακτικές στην ενδυνάμωση της πολιτισμικής ταυτότητας των μικρών παιδιών. Στόχος της έρευνας ήταν η διερεύνηση του εκπαιδευτικού και πολιτισμικού μοντέλου παιδαγωγού προσχολικής ηλικίας και η ανάδειξη μιας πολιτισμικής συμβουλευτικής με στοιχεία της βασικής και της ιδιαίτερης ελληνικής κουλτούρας. Στην έρευνά μας συμμετείχαν 18 παιδαγωγοί των Παιδικών Σταθμών της ευρύτερης περιοχής της Ηπείρου (συμπτωματικής δειγματοληψίας), με 70 παιδιά (34 κορίτσια και 36 αγόρια).

  Η συλλογή δεδομένων πραγματοποιήθηκε με την Κλίμακα Συναλλαγής Παιδαγωγού (CIS, Arnett, 1989) και την Κλίμακα Διευρυμένου Διαλόγου (Skilled Dialoque, Barrera et al., 2003), κατά τη διάρκεια υποβολής ερωτήσεων των παιδιών, στη διάρκεια μίας δομημένης και ελεύθερης συνθήκης. Τα αποτελέσματα των στατιστικών αναλύσεων έδειξαν ότι οι παιδαγωγοί στο σύνολό τους τείνουν να είναι θετικές και παράλληλα να είναι αδιάφορες και ανεκτικές. Η ερμηνεία αυτών των ευρημάτων πιθανώς να βρίσκεται στη παρατηρούμενη δυσαναλογία μεταξύ παιδαγωγών/παιδιών, στους πολλαπλούς φορείς εκπροσώπησης τους στη μέχρι τώρα ιστορία τους και πιθανώς στη μη ενσωμάτωση των παιδικών σταθμών στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, γεγονός το οποίο μπορεί να δημιουργεί αντιφάσεις ως προς τον επαγγελματικό ρόλο του/της παιδαγωγού προσχολικής ηλικίας.

  Επιπλέον τα ευρήματά μας κατέγραψαν τη μη εξοικείωση της παιδαγωγού με την ιδιαίτερη υποκουλτούρα των παιδιών, επίσης κάθε πολιτισμική δραστηριότητα στην ενδυνάμωση της ελληνικής και της ιδιαίτερης υποκουλτούρας των παιδιών, θεωρήθηκε ως αυτονόητη απόκτηση εκ μέρους των παιδαγωγών. Στηριζόμενοι σε οικουμενικά πολιτισμικά μοντέλα ενδυνάμωσης (PEN-3, Airhihenbuwa, 1995. Touch Points, Brazelton, 1992), προτείνουμε πρακτικές, μέσω της συνεργασίας των παιδαγωγών και της οικογένειας, μέσα από επαναπροσδιοριζόμενες αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και από τον νεότερο ελληνικό λαϊκό πολιτισμό μας.



Επισκέπτες

Έχουμε 32 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube