Ευρετήριο Άρθρου
11ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Κέρκυρας
Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης
Εισηγήτρια: Λιακάκη Σωτηρία
Εισηγητής: Ευθύμιος Κάκουρος
Εισηγήτρια: Κατερίνα Μανιαδάκη
Εισηγητής: Κων/νος Πετρογιάννης
Εισηγήτρια: Νικηταϊδου Ευφροσύνη
Εισηγήτρια: Νατάσα Φιλιππουπολίτη
Εισηγητές: Κόνσολας-Καμπουροπούλου-Παναγιωτοπούλου
Εισηγήτρια: Ξένια Καλογεροπούλου
Εισηγήτρια: Ευγενία Θεοδότου
Εισηγητές: Μάντζιου-Βαραγγούλη
Εισηγήτρια: Θωμαΐς Καπουλίτσα
Εισηγήτρια: Όλγα Λιάγκου
Όλες οι Σελίδες

Κώστας Χρυσαφίδης
Πανεπιστήμιο Αθηνών ΤΕΑΠΗ

Ο ρόλος της Τέχνης και της Αισθητικής Αγωγής στο σχολείο
(Το παράδειγμα της Ελληνικής Προσχολικής Αγωγής)

  Η παρουσία της Τέχνης και η ενίσχυση της Αισθητικής Αγωγής στην Εκπαίδευση αποτελούν στις μέρες μας αναπόδραστη αναγκαιότητα, επειδή ζούμε μια περίοδο, όπου βασικές ιδιότητες της ανθρώπινης υπόστασης, όπως δημιουργικότητα, έκφραση, κριτική διάθεση και αποστασιοποίηση τείνουν να εξαφανιστούν, κυρίως εξαιτίας της επέλασης της Τεχνολογίας και της μαζικότητας στην καθημερινή ζωή.

  Θα περίμενε κανείς ότι τα σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα και οι κατευθυντήριες γραμμές της εκπαίδευσης θα έδιναν έμφαση σε μια εντονότερη παρουσία της Τέχνης στο σημερινό σχολείο. Απεναντίας οι νέες τάσεις (βλ.προτάσεις της Pisa) δίνουν περισσότερη έμφαση στις Θετικές Επιστήμες, περιθωριοποιώντας σε μεγάλο βαθμό τα Καλλιτεχνικά Μαθήματα. Και όμως σήμερα όσο ποτέ άλλοτε χρειάζεται ο άνθρωπος να καλλιεργήσει τις αρετές εκείνες που θα του επιτρέψουν να αποστασιοποιηθεί από κατεστημένες απόψεις και καταπιεστικούς θεσμούς.

  Κύριος σκοπός της εισαγωγής της Αισθητικής Αγωγής στο σχολείο είναι η γνωριμία του μαθητή με τα έργα Τέχνης και ταυτόχρονα η καλλιέργεια της δυνατότητάς του για έκφραση και δημιουργία. Θα πρέπει να γνωρίσει το παιδί τον κόσμο της Τέχνης μέσα από τα ποικίλα δείγματα έκφρασής της και ταυτόχρονα να επιχειρήσει να συγκεκριμενοποιήσει καλλιτεχνικά τις ιδέες και τις σκέψεις του, πάντα μέσα σε ένα κλίμα αυτονομίας και ελευθερίας. Μέσα από την καλλιτεχνική δραστηριοποίηση των παιδιών επιδιώκουμε να τους μεταφέρουμε και να τους εξοικειώσουμε με ποικίλες εκφραστικές τεχνικές, να τους βοηθήσουμε να αναπτύξουν ιδέες και να επιχειρήσουν να τις υλοποιήσουν, να εκφράσουν συναισθήματα, να διοχετεύσουν τη διάθεσή τους για αναζήτηση, να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους, να ενισχύσουν την αυτοεκτίμηση και το αυτοσυναίσθημα.

  Η Τέχνη δεν έχει όρια και όταν είναι πράγματι αληθινή, γνήσια, ανταποκρίνεται άμεσα στις ανάγκες της ανθρώπινης ευαισθησίας και γίνεται εύκολα κατανοητή. Το παιδί μπορεί πολύ εύκολα να εκτιμήσει και να αξιολογήσει τα ποικίλα καλλιτεχνικά έργα. Άλλωστε μεγάλοι δημιουργοί διατείνονται ότι προσπαθούν να επιτύχουν την εκφραστική ικανότητα του παιδιού, να δουν τον κόσμο με τα μάτια του παιδιού και να αντιγράψουν την καλλιτεχνική του έκφραση, που χαρακτηρίζεται για την τόλμη και την αφαιρετικότητά της. ΄Οσο λιγότερο αλλοτριωμένο είναι το παιδί από τα ποικίλα καλλιτεχνικά υποπροϊόντα, τόσο ευκολότερα συγκινείται από την αληθινή Τέχνη. Μέσα στη γνήσια Τέχνη θα πρέπει να κατατάξουμε και λαϊκή Τέχνη, όταν αυτή δεν αποτελεί βιομηχανικό εμπόρευμα.

  Η Τέχνη στην Ελληνική Προσχολική Αγωγή βρίσκει αναμφισβήτητα μια καλύτερη θέση από αυτή που της διαθέτουν οι υπόλοιπες βαθμίδες, στις οποίες είναι εξίσου απαραίτητη και θα μπορούσε να παίξει ταυτόχρονα ένα ψυχαγωγικό (στην κυριολεξία) ρόλο. Παρόλα αυτά δεν θα πρέπει να είμαστε ικανοποιημένοι ούτε από τις προτάσεις των αναλυτικών προγραμμάτων της Προσχολικής Αγωγής ούτε όμως και από την σχολική καθημερινότητα. Η αισθητική του χώρου, οι ποικίλες «καλλιτεχνικές» εκδηλώσεις τονίζουν δυο στοιχεία: Την ανάγκη κατάρτισης και ευαισθητοποίησης των εκπαιδευτικών και την ενίσχυση της συμμετοχής των παιδιών σε αξιόλογες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.



Επισκέπτες

Έχουμε 50 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube