Ευρετήριο Άρθρου
10ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Θεσσαλονίκης
Έναρξη Συνεδρίου
Χαιρετισμοί επισήμων
Εισηγήτρια: Μαρία Μπιρμπίλη
Εισηγήτρια: Γαλήνη Ρεκαλίδου
Εισηγήτρια: Ειρήνη Ρουφίδου
Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης
Εισηγητής: Μάνος Ν. Κόνσολας
Εισηγήτρια: Ελένη Κατσίαδα
Εισηγήτρια: Ευθυμία Πεντέρη
Εισηγήτρια: Ελευθερία Φράγκου
Εισηγητής: Κωνσταντίνος Πετρογιάννης
Εισηγήτριες: Αναστασία Ψάλτη, Δέσποινα Σακκά
Εισηγήτρια: Ιωάννα Κυριακάκη
Εισηγητής: Δημήτριος Σαρρής
Εισηγήτρια: Σεβαστή Καρρά
Εισηγήτριες: Ανωγιαννάκη Κατερίνα, Παπουστή Βάσω
Όλες οι Σελίδες

Ελένη ΚατσίαδαΕισηγήτρια: Ελένη Κατσίαδα
Θέμα: «Διερευνώντας την Κοινωνική Συμπεριφορά και Ανάπτυξη Παιδιών Προσχολικής Αγωγής»

Η παρούσα, μικρής κλίμακας, μελέτη διερεύνησε την κοινωνική συμπεριφορά και ανάπτυξη πέντε παιδιών προσχολικής ηλικίας. Τα παιδιά ήταν ηλικίας 2 ετών και 4 μηνών έως 3 ετών και 9 μηνών, και η έρευνα εξέτασε τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις τους με παιδαγωγούς και συνομηλίκους κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού. Οι κοινωνικές συμπεριφορές των παιδιών καταγράφηκαν για 6 εβδομάδες χρησιμοποιώντας την φόρμα παρατήρησης Social Play Continuum (Broadhead, 1997). Επιπρόσθετα στοιχεία για την κοινωνική συμπεριφορά και την ανάπτυξη των παιδιών συγκεντρώθηκαν από τα ατομικά τους βιβλία παρατηρήσεων (Learning Story Books), καθώς και από ερωτηματολόγια που συμπληρώθηκαν από τους γονείς του δείγματος.

Η μελέτη εξέτασε επίσης την επικοινωνία μεταξύ σχολείου-οικογένειας, και προσπάθησε να καταγράψει τις απόψεις όλων των γονιών και των παιδαγωγών για το πώς, τόσο οι παιδαγωγοί όσο και ο παιδικός σταθμός, παρέχουν ευκαιρίες και πως προωθούν την κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Η συλλογή των δεδομένων αυτών έγινε μέσω συνεντεύξεων με παιδαγωγούς και συσχετίστηκαν με τις απαντήσεις των γονέων στα ερωτηματολόγια που τους διανεμήθηκαν.

Η ανάλυση τόσο λεκτικών όσο και μη λεκτικών στοιχείων που προήλθε από την ανάλυση των παρατηρήσεων παρείχε κάποιες ενδείξεις για τη κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών του δείγματος αφότου ξεκίνησαν να παρακολουθούν το πρόγραμμα του σταθμού. Επιπλέον έδειξε ότι τα παιδιά, ανεξάρτητα από την ηλικία και το φύλο τους, άρχιζαν μια δραστηριότητα χρησιμοποιώντας μη λεκτικές αλληλεπιδράσεις οι οποίες με την πάροδο του χρόνου μετατρεπόταν σε λεκτικές, με τα παιδιά να επιστρέφουν ξανά στο μη λεκτικό στάδιο ή στο ‘μοναχικό παιχνίδι’ (Parten, 1932) προτού εγκαταλείψουν τη δραστηριότητα.

Τέλος, οι διαφορές που παρατηρήθηκαν στην κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού τους με τους συνομηλίκους και όταν έπαιζαν με τους παιδαγωγούς, αποκάλυψαν το σημαντικό ρόλο των παιδαγωγών στην προώθηση των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών.

Βιβλιογραφία:
Broadhead, P. (1997) Early Years Play and Learning: Developing Social Skills and Cooperation, London: RoutledgeFalmer.

Parten, M.B (1932) Social Participation Among Pre-school Children, Journal of Abnormal and Social Psychology, 27, pp.243-269



Επισκέπτες

Έχουμε 36 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube