Ευρετήριο Άρθρου
10ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Θεσσαλονίκης
Έναρξη Συνεδρίου
Χαιρετισμοί επισήμων
Εισηγήτρια: Μαρία Μπιρμπίλη
Εισηγήτρια: Γαλήνη Ρεκαλίδου
Εισηγήτρια: Ειρήνη Ρουφίδου
Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης
Εισηγητής: Μάνος Ν. Κόνσολας
Εισηγήτρια: Ελένη Κατσίαδα
Εισηγήτρια: Ευθυμία Πεντέρη
Εισηγήτρια: Ελευθερία Φράγκου
Εισηγητής: Κωνσταντίνος Πετρογιάννης
Εισηγήτριες: Αναστασία Ψάλτη, Δέσποινα Σακκά
Εισηγήτρια: Ιωάννα Κυριακάκη
Εισηγητής: Δημήτριος Σαρρής
Εισηγήτρια: Σεβαστή Καρρά
Εισηγήτριες: Ανωγιαννάκη Κατερίνα, Παπουστή Βάσω
Όλες οι Σελίδες

Σεβαστή ΚαρράΕισηγήτρια: Σεβαστή Καρρά
Θέμα: «Η κατανόηση μουσικών εννοιών μέσω της διεπιστημονικής/διαθεματικής προσεγγισης»

Μετά από αίτηση στο Δημοτικό Βρεφοκομείο του Δήμου Αθηνών όπου ανήκει διοικητικά ο παιδικός σταθμός και την έγκρισή της, για την πραγματοποίηση της έρευνας , προγραμματίσαμε και σχεδιάσαμε τα μαθήματα , την μεθοδολογία διδασκαλίας και τις αρχικές ερευνητικές υποθέσεις.

Με την έρευνα αυτή μας δόθηκε η ευκαιρία να εφαρμόσουμε τεχνικές διδασκαλίας οι οποίες βασίζονται στη διεθνή βιβλιογραφία και στις διεθνώς αναγνωρισμένες έρευνες για την ενίσχυση της μάθησης.

Ο σκοπός ήταν να προσεγγίσουμε τη διδασκαλία της μουσικής με τη χρήση δραστηριοτήτων και εννοιών που συνδέονται με διαφορετικούς γνωστικούς και αναπτυξιακούς τομείς προσελκύοντας το ενδιαφέρον των παιδιών, δίνοντάς τους την ευκαιρία μέσα από την σφαιρική διάσταση της γνώσης να παρατηρήσουν, να αναπαραστήσουν φαινόμενα του περιβάλλοντος, .να συνδέσουν διαφορετικές εμπειρίες.

Τα βασικά σημεία του σχεδιασμού των μαθημάτων, της μεθοδολογίας διδασκαλίας και των αρχικών ερευνητικών υποθέσεων ήταν τα εξής:

Τα μαθήματα βασίζονται στην αρχή της διεπιστημονικότητας

Τα μαθήματα έχουν συγκεκριμένους στόχους απόκτησης της κατανόησης μουσικών εννοιών (ψηλά – χαμηλά, γρήγορα – αργά, διαρκής – κοφτός, δυνατός – σιγανός)

Οι δραστηριότητες που επιλέγονται προέρχονται από άλλα γνωστικά αντικείμενα με τα οποία υπάρχουν και μπορούν να πραγματοποιηθούν ουσιαστικές διεπιστημονικές διασυνδέσεις με το μάθημα της μουσικής.

Η μεθοδολογία διδασκαλίας είναι παιδοκεντρική, με έμφαση στην ελεύθερη ανακάλυψη και εξερεύνηση.

Τα μέσα που χρησιμοποιούνται είναι εργαλεία άλλων γνωστικών αντικειμένων και μουσικά όργανα.

Η βασική υπόθεση της έρευνας είναι ότι η διεπιστημονική προσέγγιση στη διδασκαλία της μουσικής, όπου χρησιμοποιούνται δραστηριότητες και πρακτικές άλλων γνωστικών αντικειμένων βοηθά στην καλύτερη και γρηγορότερη κατανόηση των μουσικών εννοιών από τα παιδιά, η ατμόσφαιρα μέσα στην τάξη είναι καλύτερη, τα παιδιά δείχνουν περισσότερο ενδιαφέρον.

Επίσης, η θεωρία του Gardner για τις πολλαπλές νοημοσύνες αποτελεί βασικό κριτήριο επιλογής των δραστηριοτήτων.

Συζητήθηκαν πιθανά διδακτικά σενάρια που θα δημιουργούσαν τις κατάλληλες προϋποθέσεις για διεπιστημονική προσέγγιση.

Το σενάριο που επελέγη ήταν:
«Τα παιδιά παίρνουν ένα γράμμα από τα ζώα της θάλασσας τα οποία τους προσκαλούν στη θαλασσοχώρα για ένα πάρτι για τον ερχομό του καλοκαιριού.»

Μέσα στο παραπάνω πλαίσιο σχεδιάστηκαν και τοποθετήθηκαν με την κατάλληλη σειρά οι δραστηριότητες που είχαν επιλεγεί με τα πιο πάνω κριτήρια που αναφέρθηκαν.

Ως μέρος της προετοιμασίας για την έρευνα ζητήθηκε γραπτώς η άδεια των γονέων των παιδιών που βρίσκονταν μέσα στο τμήμα προνηπίων που χρησιμοποιήθηκε για τη βιντεοσκόπησή τους. Ένα παιδί που δεν συμφώνησαν οι γονείς του να βιντεοσκοπηθεί επειδή το ήθελε πολύ, συμμετείχε στις δράσεις χωρίς να φαίνεται στην κάμερα.

Πραγματοποιήθηκε βιντεοσκόπηση 4-5 ημερών μαθημάτων σε τρεις διαφορετικές εβδομάδες. Μέσα στην τάξη κατά τη διάρκεια της εφαρμογής βρισκόταν η νηπιαγωγός, Σεβαστή Καρρά και η ερευνήτρια, Σμαράγδα Χρυσοστόμου, η οποία πραγματοποίησε μη-συμμετοχική παρατήρηση.

Πιο συγκεκριμένα, τα ερωτήματα τα οποία τέθηκαν ήταν τα εξής:

Μετά την εφαρμογή των σχεδιασμένων μαθημάτων έγιναν κατανοητές οι μουσικές έννοιες;

Ποια ήταν η ανταπόκριση των παιδιών στις δραστηριότητες αυτές σε σύγκριση με τις ‘παραδοσιακές’ μουσικές δραστηριότητες;

Ποιο ήταν το αποτέλεσμα στην ατμόσφαιρα της τάξης μέσα από τη χρήση των δραστηριοτήτων;

Η σειρά των μαθημάτων που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε, βιντεοσκοπήθηκε και αναλύθηκε. Οι μουσικές έννοιες που αποτέλεσαν τους στόχους των μαθημάτων ήταν η ένταση, το τονικό ύψος, η ταχύτητα, η χροιά και η διάρκεια. Για το σχεδιασμό των μαθημάτων χρησιμοποιήθηκαν δραστηριότητες από άλλα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος δημιουργώντας έτσι διαθεματικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις της μουσικής με τα μαθήματα της γλώσσας, των φυσικών επιστημών, των εικαστικών, της φυσικής αγωγής, των μαθηματικών και των κοινωνικών επιστημών.

Με τη λήψη της πρόσκλησης για τη συμμετοχή τους στο θαλάσσιο πάρτυ, οι μαθητές σχεδιάζουν την απάντηση, την γράφουν και ξεκινούν το ταξίδι τους. Κάθε μέρος του ταξιδιού χρησιμοποιούνταν για τη γνωριμία με μία ή δύο μουσικές έννοιες.

Διαπιστώθηκε ότι οι τα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ανταποκρίθηκαν με μεγάλη ευχαρίστηση στις δραστηριότητες. Οι μουσικές έννοιες έγιναν εύκολα κατανοητές και έμειναν στη μνήμη τους για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η ατμόσφαιρα στην τάξη ήταν ευχάριστη και η διαδικασία παιγνιώδης και διασκεδαστική. Η εμπειρία από την έρευνα αυτή ήταν καθόλα θετική. Η προϊσταμένη του παιδικού σταθμού ήταν πολύ βοηθητική και εξυπηρετική, φροντίζοντας να διευκολύνει τη διαδικασία.



Επισκέπτες

Έχουμε 43 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube