Ευρετήριο Άρθρου
10ο Πανελλήνιο Μετεκπαιδευτικό Συνέδριο Θεσσαλονίκης
Έναρξη Συνεδρίου
Χαιρετισμοί επισήμων
Εισηγήτρια: Μαρία Μπιρμπίλη
Εισηγήτρια: Γαλήνη Ρεκαλίδου
Εισηγήτρια: Ειρήνη Ρουφίδου
Εισηγητής: Κώστας Χρυσαφίδης
Εισηγητής: Μάνος Ν. Κόνσολας
Εισηγήτρια: Ελένη Κατσίαδα
Εισηγήτρια: Ευθυμία Πεντέρη
Εισηγήτρια: Ελευθερία Φράγκου
Εισηγητής: Κωνσταντίνος Πετρογιάννης
Εισηγήτριες: Αναστασία Ψάλτη, Δέσποινα Σακκά
Εισηγήτρια: Ιωάννα Κυριακάκη
Εισηγητής: Δημήτριος Σαρρής
Εισηγήτρια: Σεβαστή Καρρά
Εισηγήτριες: Ανωγιαννάκη Κατερίνα, Παπουστή Βάσω
Όλες οι Σελίδες

Δημήτριος ΣαρρήςΕισηγητής: Δημήτριος Σαρρής
Θέμα: «Πολιτισμική αξιολόγηση στην εκπαίδευση: το παράδειγμα του εγγραμματισμού στη μουσική αγωγή»

H πολιτισμική αξιολόγηση (cultural assessment) συγγενεύει πρακτικά με ό,τι κατά κανόνα επιζητείται σε μια ομαδική δραστηριότητα: να γίνει κατανοητό «τι πραγματικά συμβαίνει» προκειμένου να δράσει αποτελεσματικότερα η ομάδα. Χωρίς άσκοπη δαπάνη ενέργειας, ουσιαστικά, άμεσα και εύστοχα. Κατά την πολιτισμική αξιολόγηση αυτό που «πραγματικά συμβαίνει» - και στοχεύουμε να εντοπίσουμε - βρίσκεται στο πεδίο των ιδεών, των αντιλήψεων, των πεποιθήσεων που διακρίνουν τα άτομα. Το πεδίο αυτό, τον εικοστό αιώνα συνδέθηκε με την έννοια της κουλτούρας (culture) και του «πολιτισμικού» (cultural). Ιδιαίτερα τις τελευταίες δεκαετίες η κουλτούρα αναδείχτηκε σε βασικό εργαλείο ερμηνείας της ανθρώπινης δραστηριότητας, δημιουργώντας μια «στροφή» (turn) στις επιστήμες του ανθρώπου. Δεν είναι τυχαίο πως όλο και περισσότερο στη γλώσσα μας μιλάμε για «πολιτισμικά», παρά για «πολιτιστικά» φαινόμενα, αφού η πολιτισμική θεωρία (cultural theory) ερμηνεύει όλο και πιο αποτελεσματικά την πραγματικότητά μας.

Πως εφαρμόζεται η πολιτισμική αξιολόγηση στην εκπαίδευση;

Τι πρέπει να γνωρίζει ο εκπαιδευτικός και τι να εισάγει στην τάξη;

Ποια είναι τελικά η συμβολή της στην εκπαιδευτική διαδικασία;

Μπορεί η πολιτισμική αξιολόγηση να συμβάλλει στην έρευνα;

Θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε στα ερωτήματα αυτά, μέσα από ένα προσιτό παράδειγμα, την περίπτωση δηλαδή όπου η ομάδα μαθαίνει μουσική. Όλοι ίσως έχουμε βρεθεί στη θέση να διδαχτούμε έστω και κάτι λίγο από τον κόσμο της μουσικής, αλλά και μια μεγάλη μερίδα παιδαγωγών κάποια στιγμή καλείται να διδάξει κάτι σχετικό με τη μουσική. Η διδασκαλία της μουσικής έχει κάποια χαρακτηριστικά που ευνοούν τη συζήτησή μας κι αυτά δεν είναι άλλα απ’ τις ιδιαίτερες μορφές εγγραμματισμού (literacy) στη μουσική και τον ήχο. Η έννοια του εγγραμματισμού, είναι μια ακόμη έννοια των κοινωνικών επιστημών με μεγάλη δυναμική στην κατεύθυνση της κατανόησης της σύγχρονης εκπαιδευτικής και διδακτικής πραγματικότητας. Η βελτιστοποίηση του εγγραμματισμού στην μουσική αγωγή με τρόπο λειτουργικό είναι ένα ζητούμενο, που σχετίζεται με την ομαδική δράση (ορχήστρα), την ατομική συμμετοχή (μουσικός), τις σχέσεις μαθητείας και διεύθυνσης (μαέστρος – μουσικός) τους κώδικες επικοινωνίας (σύστημα γραφής), την ικανότητα επικοινωνίας (ακρόαση - διάδραση), την δημιουργικότητα (σύνθεση – αυτοσχεδιασμός) και άλλα.

Ανάλογους εγγραμματισμούς βέβαια καλείται να αναπτύξει ο παιδαγωγός και σε άλλα αντικείμενα. Η δυσκολία ή η ευκολία που θα συναντήσει στο έργο του αυτό συναρτάται άμεσα με ζητήματα κουλτούρας των παιδαγωγούμενων, της ομάδας και του πλαισίου που περιβάλλει την ομάδα. Η πολιτισμική αξιολόγηση είναι μια έννοια κλειδί για την ανάπτυξη της διδασκαλίας στη μουσική, ιδιαίτερα όταν κινείται σε έναν πολιτισμικό άξονα όπως είναι ο μουσικός εγγραμματισμός. Κατανοώντας την μορφή αυτή αξιολόγησης στο παράδειγμα αυτό, θα δούμε πως προεκτείνεται ως θεωρία και πράξη στο σύνολο της εκπαίδευσης.



Επισκέπτες

Έχουμε 19 επισκέπτες συνδεδεμένους

Αίτηση Εγγραφής

Είσαι Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΤΕΙ;
Γίνε μέλος τώρα !

Αίτηση

ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ Social

ΠΑΣΥΒΝ FacebookΠΑΣΥΒΝ TwitterΠΑΣΥΒΝ YouTube